Potential of School Gardening as a Laboratory for Developing Life Skills in Agriculture: The case of Universal Primary Education Schools in Kamuli and Soroti Districts, Uganda

Abstract: 
School curricula in Africa emphasise competitive academic subjects and prioritize terminal examinations over practical skills. Although it has been argued that schools can serve as platforms for reaching rural communities with farming innovations through pupils, school gardening is often viewed as a labor-based activity that offers pupils few learning opportunities. Majority of these leave school without employability skills. This study was conducted in two primary (elementary) schools under the Universal Primary Education (UPE) programme in Uganda to determine the potential of school gardening in providing life skills in agriculture but also to mitigate short-term hunger in UPE schools. Data were collected for two cropping seasons (4 school terms) using qualitative methods of focus group discussions (FGDs), interviews, and observation. Findings showed that there was strong interest by pupils to participate in school gardening activities and enhanced learning transfer of skills from the school garden to home gardens. The agricultural clubs offered the social energy that formed the foundation for learning technical aspects of agriculture in a more supportive environment of work and fun. Benefits of participating in school gardening included acquisition of knowledge and practical skills on crop production skills by pupils, food eaten by pupils and teachers acquisition of people oriented skills such as leadership, teamwork among others. It is recommended that school gardening activities be extended to the various education stakeholders and the communitiesFurthermore, the primary school agriculture curriculum in Uganda necessitates review to include the practical component.
Les programmes scolaires en Afrique mettent l’accent sur la concurrence des sujets académiques et mettent la priorité sur les examens finaux au-delà des compétences pratiques. Même si on a fait valoir que les écoles peuvent servir de plates-formespour atteindre les communautés rurales qui font les innovations agricoles à travers les élèves, le jardin de l’école est souvent considéré comme une activité de main-d’oeuvre qui offre quelques élèves des occasions d’apprentissage. La majorité de ces élèves quitte l’école sans les compétences pouvant les permettre à obtenir un emploi. Cette étude a été menée dans deux écoles primaires (élémentaires) qui pratiquent le programme de l’éducation primaire universelle (UPE) en Ouganda pour déterminer le potentiel de jardinage à l’école dans l’enseignement de compétences agricole pour la vie dans, mais aussi pour atténuer la faim à court terme dans les écoles UPE. Les données ont été recueillies pour deux saisons de culture (4 trimestres scolaires) en utilisant des méthodes qualitatives de groupes de discussion (FDG), des entretiens et des observations. Les résultats ont montré qu’il y avait un vif intérêt par les élèves de participer à des activités de jardinage scolaire et le transfert d’apprentissage amélioré des compétences du jardin de l’école aux jardins familiaux. Les associations agricoles de l’école ont offert l’énergie sociale qui a constitué la base de l’apprentissage des aspects techniques de l’agriculture dans un environnement plus favorable de travail et d’amusement. Les avantages à participer au jardinage à l’école comprenait l’acquisition de connaissances et de compétences pratiques sur les techniques de production des cultures par les élèves, les aliments consommés par les élèves et les acquisitions d’enseignants orientées vers les compétences des personnes, telles que le leadership, le travail d’équipe entre autres. Il est recommandé que les activités de jardinage à l’école soient étendues aux différents acteurs de l’éducation et aux communautés. En plus, le programme d’agriculture de l’école primaire en Ouganda exige une révision afin d’inclure d’inclure la composante pratique.
Language: 
English
Extended abstracts submitted under the Cross Cutting theme
Date of publication: 
2012
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
Notes: 

The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants.This record contains an extended abstract accepted under the Cross Cutting theme