The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants.This record contains an extended abstract accepted under the Cross Cutting theme
School Gardens for Improved Quality of Primary Education and Community Food Security in Soroti District, Uganda
Abstract:
School gardening was practiced in Uganda over 30 years ago.
Perceptions about school gardening were however varied, with
many people looking it negatively. It is however known to have
positive attributes including transferring practical agricultural
skills to communities. This study was conducted in 12 schools
under the government’s UPE programme in Soroti district in
Uganda to find whether schools can be used as social change
centers for sustainable rural development. .Data were collected
using participant observation, in-depth interviews with pupils
and key informant with district and lower level local government
staff, and focus group discussions with the parents through their
PTA and SMC structures. The study revealed a strong interest
by pupils to willingly participate in school gardening activities
and enhanced learning and transfer of skills to their homes.
Pupils also benefited through acquisition of knowledge and
practical skills on crop production. Results also showed immense
potential of using schools as social change centers for
communities as they brought parents back to school to monitor
their children’s performance. It is recommended that various
education stakeholders and the communities be exposed and
engaged to appreciate the processes and outcomes of school
gardens as social change centers and a strategy for selfsustainability
of school feeding programmes. Funding support
should be incorporated into school budgets to ensure continued
implementation of school gardening activities. Furthermore,
the publicity challenge could be offset by engaging the media
to create awareness, advocate for and popularize the best
practices of school gardening.
Le jardinage à l’école a été pratiqué en Ouganda il ya 30 ans.
Les perceptions sur le jardinage scolaire ont été si variés, avec
beaucoup de gens qui le considérait négativement. Il est
cependant connu pour avoir des attributs positifs, y compris letransfert des compétences pratiques agricoles pour les
communautés. Cette étude a été conduite dans 12 écoles du
district de Soroti, en Ouganda, qui pratiquent le programme du
gouvernement de l’Ecole Primaire Universelle, pour savoir si
les écoles peuvent être utilisées comme centres de changement
social pour le développement rural durable. Les données ont
été recueillies au moyen d’une observation participante, des
entretiens approfondis avec les élèves et avec des informateurs
clés du district et le personnel inférieur du gouvernement local,
ainsi que des discussions de groupe avec les parents par le biais
de l’Association Parents-Enseignants ( PTA) et les structures
SMC. L’étude a révélé un vif intérêt par les élèves en voulant
participer à des activités de jardinage scolaires et améliorer
leur apprentissage et faire le transfert de compétences vers
leurs foyers. Les élèves ont aussi bénéficié grâce à l’acquisition
des connaissances et des compétences pratiques sur la
production agricole. Les résultats ont également montré
l’immense potentiel de l’utilisation des écoles comme centres
de changement social pour les communautés, comme les parents
sont facilités à retournent à l’école pour surveiller les
performances de leurs enfants. Il est recommandé que les divers
acteurs de l’éducation et les communautés soient exposés et
engagés à apprécier les processus et les résultats de jardins
scolaires en tant que centres de changement social, et d’une
stratégie d’auto-durabilité des programmes d’alimentation
scolaire. Le soutien financier devrait être intégré dans les budgets
des écoles pour assurer la mise en oeuvre continue des activités
de jardinage à l’école. Par ailleurs, le défi de publicité pourrait
être compensée par l’engagement des médias pour faire
connaître, promouvoir et vulgariser les meilleures pratiques de
jardinage à l’école.
Language:
English
Extended abstracts submitted under the Cross Cutting theme
Date of publication:
2012
Country:
Region Focus:
East Africa
Collection:
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Printed resource
Publisher:
Notes: