School Gardens for Improved Quality of Primary Education and Community Food Security in Soroti District, Uganda

Abstract: 
School gardening was practiced in Uganda over 30 years ago. Perceptions about school gardening were however varied, with many people looking it negatively. It is however known to have positive attributes including transferring practical agricultural skills to communities. This study was conducted in 12 schools under the government’s UPE programme in Soroti district in Uganda to find whether schools can be used as social change centers for sustainable rural development. .Data were collected using participant observation, in-depth interviews with pupils and key informant with district and lower level local government staff, and focus group discussions with the parents through their PTA and SMC structures. The study revealed a strong interest by pupils to willingly participate in school gardening activities and enhanced learning and transfer of skills to their homes. Pupils also benefited through acquisition of knowledge and practical skills on crop production. Results also showed immense potential of using schools as social change centers for communities as they brought parents back to school to monitor their children’s performance. It is recommended that various education stakeholders and the communities be exposed and engaged to appreciate the processes and outcomes of school gardens as social change centers and a strategy for selfsustainability of school feeding programmes. Funding support should be incorporated into school budgets to ensure continued implementation of school gardening activities. Furthermore, the publicity challenge could be offset by engaging the media to create awareness, advocate for and popularize the best practices of school gardening.
Le jardinage à l’école a été pratiqué en Ouganda il ya 30 ans. Les perceptions sur le jardinage scolaire ont été si variés, avec beaucoup de gens qui le considérait négativement. Il est cependant connu pour avoir des attributs positifs, y compris letransfert des compétences pratiques agricoles pour les communautés. Cette étude a été conduite dans 12 écoles du district de Soroti, en Ouganda, qui pratiquent le programme du gouvernement de l’Ecole Primaire Universelle, pour savoir si les écoles peuvent être utilisées comme centres de changement social pour le développement rural durable. Les données ont été recueillies au moyen d’une observation participante, des entretiens approfondis avec les élèves et avec des informateurs clés du district et le personnel inférieur du gouvernement local, ainsi que des discussions de groupe avec les parents par le biais de l’Association Parents-Enseignants ( PTA) et les structures SMC. L’étude a révélé un vif intérêt par les élèves en voulant participer à des activités de jardinage scolaires et améliorer leur apprentissage et faire le transfert de compétences vers leurs foyers. Les élèves ont aussi bénéficié grâce à l’acquisition des connaissances et des compétences pratiques sur la production agricole. Les résultats ont également montré l’immense potentiel de l’utilisation des écoles comme centres de changement social pour les communautés, comme les parents sont facilités à retournent à l’école pour surveiller les performances de leurs enfants. Il est recommandé que les divers acteurs de l’éducation et les communautés soient exposés et engagés à apprécier les processus et les résultats de jardins scolaires en tant que centres de changement social, et d’une stratégie d’auto-durabilité des programmes d’alimentation scolaire. Le soutien financier devrait être intégré dans les budgets des écoles pour assurer la mise en oeuvre continue des activités de jardinage à l’école. Par ailleurs, le défi de publicité pourrait être compensée par l’engagement des médias pour faire connaître, promouvoir et vulgariser les meilleures pratiques de jardinage à l’école.
Language: 
English
Extended abstracts submitted under the Cross Cutting theme
Date of publication: 
2012
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
Notes: 

The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants.This record contains an extended abstract accepted under the Cross Cutting theme