The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants.This record contains an extended abstract accepted under the Cross Cutting theme
Potential of School Gardening as a Laboratory for Developing Life Skills in Agriculture: The case of Universal Primary Education Schools in Kamuli and Soroti Districts, Uganda
Abstract:
School curricula in Africa emphasise competitive academic
subjects and prioritize terminal examinations over practical skills.
Although it has been argued that schools can serve as platforms
for reaching rural communities with farming innovations through
pupils, school gardening is often viewed as a labor-based activity
that offers pupils few learning opportunities. Majority of these
leave school without employability skills. This study was
conducted in two primary (elementary) schools under the
Universal Primary Education (UPE) programme in Uganda to
determine the potential of school gardening in providing life
skills in agriculture but also to mitigate short-term hunger in
UPE schools. Data were collected for two cropping seasons
(4 school terms) using qualitative methods of focus group
discussions (FGDs), interviews, and observation. Findings
showed that there was strong interest by pupils to participate in
school gardening activities and enhanced learning transfer of
skills from the school garden to home gardens. The agricultural
clubs offered the social energy that formed the foundation for
learning technical aspects of agriculture in a more supportive
environment of work and fun. Benefits of participating in school
gardening included acquisition of knowledge and practical skills
on crop production skills by pupils, food eaten by pupils and
teachers acquisition of people oriented skills such as leadership,
teamwork among others. It is recommended that school
gardening activities be extended to the various education
stakeholders and the communitiesFurthermore, the primary
school agriculture curriculum in Uganda necessitates review
to include the practical component.
Les programmes scolaires en Afrique mettent l’accent sur la
concurrence des sujets académiques et mettent la priorité sur
les examens finaux au-delà des compétences pratiques. Même
si on a fait valoir que les écoles peuvent servir de plates-formespour atteindre les communautés rurales qui font les innovations
agricoles à travers les élèves, le jardin de l’école est souvent
considéré comme une activité de main-d’oeuvre qui offre
quelques élèves des occasions d’apprentissage. La majorité de
ces élèves quitte l’école sans les compétences pouvant les
permettre à obtenir un emploi. Cette étude a été menée dans
deux écoles primaires (élémentaires) qui pratiquent le
programme de l’éducation primaire universelle (UPE) en
Ouganda pour déterminer le potentiel de jardinage à l’école
dans l’enseignement de compétences agricole pour la vie dans,
mais aussi pour atténuer la faim à court terme dans les écoles
UPE. Les données ont été recueillies pour deux saisons de
culture (4 trimestres scolaires) en utilisant des méthodes
qualitatives de groupes de discussion (FDG), des entretiens et
des observations. Les résultats ont montré qu’il y avait un vif
intérêt par les élèves de participer à des activités de jardinage
scolaire et le transfert d’apprentissage amélioré des compétences
du jardin de l’école aux jardins familiaux. Les associations
agricoles de l’école ont offert l’énergie sociale qui a constitué
la base de l’apprentissage des aspects techniques de
l’agriculture dans un environnement plus favorable de travail et
d’amusement. Les avantages à participer au jardinage à l’école
comprenait l’acquisition de connaissances et de compétences
pratiques sur les techniques de production des cultures par les
élèves, les aliments consommés par les élèves et les acquisitions
d’enseignants orientées vers les compétences des personnes,
telles que le leadership, le travail d’équipe entre autres. Il est
recommandé que les activités de jardinage à l’école soient
étendues aux différents acteurs de l’éducation et aux
communautés. En plus, le programme d’agriculture de l’école
primaire en Ouganda exige une révision afin d’inclure d’inclure
la composante pratique.
Language:
English
Extended abstracts submitted under the Cross Cutting theme
Date of publication:
2012
Country:
Region Focus:
East Africa
Collection:
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Printed resource
Publisher:
Notes: